Followers

Thursday, August 1, 2019

A simple tutorial

Hai semua. Hari ni saya nak kongsi beberapa perkara yang saya buat untuk cantikkan lagi blog. Semoga membantu korang serba sedikit.

First sekali saya nak nak share macam mana nak masukkan lagu dekat blog korang dengan cara mudah. First korang kena taip https://soundcloud.com/ ni sampai dia keluar macam ni


Kedua korang pilih lagu apa yang korang nak. Contoh macam saya, saya pilih lagu Alan Walker - On My Way. Kemudian Click dekat lagu yang korang nak tu.


Ketiga, korang kena copy link tu then paste dekat blog korang.

Tekan dekat layout. 


Kemudian Add a gadget. Then Tekan Html/Java Script


Then apa yang korang dah copy tadi dekat sound cloud korang boleh paste dekat content. Then save. Lepas tu save arrangement. Then dah boleh view blog.



Ok lepas dah settle masukkan lagu. Semua pun dah enjoy dengar. 

Korang boleh juga masukkan link intagram korang dekat blog. Tujuan instagram ni saja ja nak nampak menarik sambil tu bolehlah orang follow. Hehehe. Contoh macam saya ni. Nanti jangan lupa click then jangan lupa 𝒇𝒐𝒍𝒍𝒐𝒘.



Ok. Lepas dah seronok pasal instagram semua pun dah follow. Korang pun boleh juga masukan jam dekat blog korang. 

Tujuan dia untuk memudahkan korang tengok berapa lama dah duduk dekat blog tu. At least tadek lah korang susah-2 nak buka handphone atau tengok dekat jam tangan korang. Kan mudah! Lagi pun 𝒎𝒂𝒔𝒂 𝒊𝒕𝒖 𝒌𝒂𝒏 𝒆𝒎𝒂𝒔. Contoh macam dekat blog saya ni, siap ada hari apa lagi. Menarik bukan?


Selepas dah settle pasal jam semua tu. Korang juga boleh tambahkan kotak untuk korang chat dengan kawan kawan. Kotak chat tu nama dia "cbox" tujuan dia untuk kawan kawan korang tinggalkan apa apa pesanan untuk korang.

Contoh macam saya punya ni. Kawan saya tinggalkan pesanan untuk saya sambil-2 tu boleh la borak sikit. Tadek lah rasa bosan sangat.


Ok. Korang mesti tertanya-2 kan? Block ni boleh follow ke? Jawapan dia YES! Mesti lah boleh follow. Takkan tak boleh. Hahaha. Okay cara nak buat blog korang tu boleh follow. Mudah jek. First sekali, korang pergi dekat Dashboard, kemudian tekan Layout


Kemudian tekan Add a Gadget. Then tekan Followers


Then dia akan keluar macam ni. Korang tulis Tittle, kemudian tick use theme tu. Then save!

Lepas tu view blog korang. Then dah ada button follow tu lpeas tu, siapa yang followr korang, dia akan keluar dekat followers tu! hehehe. Settle.

Tujuan follower ni ialah untuk menambahkan rakan korang. Sambil tu korang boleh jumpa dan kenal dengan orang baru. Setiap kali ada yang datang melawat korang, diorang boleh follow.


Semoga membantu! Take care, guys! Have a nice day guys!




No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

BUNTING TERRESTRIAL PMKU2019

Hai assalamualaikum, I would like to share about what i am doing in VIS class. I make a bunting with my friends, Ain Afiqah  (You can follow...